افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه گل و گیاه در مشهد | شهردار مشهد: این نمایشگاه در سطح کشور یک برند محسوب می‌شود مراسم بزرگداشت روز فردوسی فردا در مشهد برگزار می‌شود(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گلایه شهروندان محله مهرآباد مشهد از مجهزنبودن زمین‌های ورزشی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در مشهد ۶۰ هکتار از زمین‌های بلاتکلیف حاشیه شهر مشهد تعیین تکلیف شد هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط سالم قرار دارد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۹۶۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه شهید کلانتری، هاشمیه و ملک‌آباد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | خودمانی با یک راننده‌اتوبوس خانم برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی «هشت بهشت» در پارک ملت مشهد مقدس + فیلم ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد
سرخط خبرها

نوروز رنگی با المان‌های منحصربه‌فرد نوری در مشهد

  • کد خبر: ۱۵۶۸۸۵
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
نوروز رنگی با المان‌های منحصربه‌فرد نوری در مشهد
نور، جذابیت منحصربه‌فرد روز‌های نوروزی بوستان کوهسنگی است؛ جاذبه‌ای که همه مردم مشهد و زائرانی را که گذرشان به این بوستان بزرگ و معروف شهر افتاده، به‌شکلی عجیب‌وغریب به خودش جذب کرده است. ضلع غربی کوهسنگی که نام پهنه نور را روی آن گذاشته‌اند، فعلا شلوغ‌ترین قسمت این بوستان بزرگ شهر است.

محمد کاملان  | شهرآرانیوز؛ چهل المان خاص که ویژگی مشترک همه‌شان نور است، در این پهنه سه‌هکتاری نصب شده و اولین جشنواره نور کشور را شکل داده‌اند. تقریبا برای هر سن‌وسالی یک المان در این پهنه طراحی و ساخته شده است؛ کودکان مستقیم سراغ الاکلنگ‌های نورانی و تونل لیزری و کف‌پوش‌هایی می‌روند که با حرکت پا رنگشان عوض می‌شود، خانواده‌ها در المان باران رحمت با دست‌گذاشتن روی سنسور‌های آن و روشن‌شدن ابر بالای سرشان، به‌نوعی کار گروهی را تجربه می‌کنند و ماکت بزرگ نوری صحن و سرای حرم مطهر رضوی و تصویر گل و حوض و کاشی‌های سنتی که با نور روی زمین افتاده هم سوژه خوبی برای عکس‌گرفتن خیلی از بازدیدکننده‌ها شده است.

بماند که بازار عکس‌گرفتن با بقیه المان‌های ریزودرشت جشنواره نور هم حسابی داغ است. جشنواره هنر‌های نوری ایران که روبان افتتاح آن ۴ فروردین بریده شد، تا ۱۷ فروردین همچنان ادامه دارد و فرصت بازدید از آن هنوز فراهم است.

تدارک جشنواره‌ای بدیع با ۴۰ المان بی‌نظیر

سرپرست شهرداری مشهد در بازدید از این جشنواره به نوبودن این جشنواره در کشور اشاره کرد و گفت: رویداد هنر‌های نوری کشور، نخستین‌بار در ایران، در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار شده است و چهل اثر هنری که از میان صد‌ها اثر دیگر انتخاب شده‌اند، در این جشنواره به اکران درآمده‌اند.

جواد اصغری در ادامه، توضیحات بیشتری از جشنواره هنر‌های شهری و المان‌های نوروزی اکران‌شده در شهر به‌ویژه در جشنواره نور ارائه و تصریح کرد: جشنواره هنر‌های شهری سال۱۴۰۲ در هشت بخش برگزار شد که در بخش فراخوان جشنواره نور، ۳۶۰اثر به دبیرخانه جشنواره فرستاده شدند و از این بین، چهل طرح انتخاب شدند و پس از بررسی فنی و محتوایی، در معرض دید عموم قرار گرفتند.

نور، نماد معرفت است

«جشنواره نور، از بارگاه معنوی امام‌رضا (ع) الهام گرفته شده است.» این جملات را حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت و با اشاره به توجه جدی به معرفت در طراحی و ساخت المان‌های کوهسنگی، بیان کرد: جشنواره نور نمادی از معرفت به خدا و امام هشتم است و تلاش کردیم علاوه بر ایجاد حال خوب برای مردم، در جشنواره نور کوهسنگی معرفت را در المان‌ها تجمیع کنیم.

ظرفیت بین‌المللی جشنواره نور

فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده، نیز با اشاره به تنوع و تحول در موضوع المان‌های نوروزی امسال گفت: از ویژگی‌های استقبال از بهار ۱۴۰۲، پیش‌بینی پهنه‌های مختلف، متناسب با سلیقه و خواست مخاطب در گروه‌های سنی مختلف است. جشنواره هنر‌های نوری قابلیت بین‌المللی‌شدن دارد و امیدواریم بتوانیم اقدامات خلاقانه را در سال‌های بعد گسترش دهیم و ترکیب مباحث علمی و تفریحی را برای نشاط شهروندان فراهم کنیم.

افزایش نشاط و امیدآفرینی، نتیجه المان‌های نوری

مجید طهوریان‌عسکری، رئیس کمیسیون ویژه توس، هم برگزاری چنین جشنواره‌ها و ایجاد پهنه‌های مختلف در شهر را ایده خوبی دانست و تأکید کرد: کاهش هزینه‌ها و ایجاد پهنه‌های مختلف در المان‌های موضوعی، مهم‌ترین اقدام شهرداری مشهد در حوزه فرهنگی به‌مناسبت نوروز امسال بود. هدف مدیریت شهری این است که نشاط و امیدآفرینی بین مردم افزایش یابد.

تلفیق نمایش و تئاتر با المان‌های خاص در پهنه نور

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد درباره این جشنواره توضیح داد: پهنه «نور» یک کار علمی است. در این عرصه هنرمندانی از سراسر کشور حاضر شدند و آثار ارائه کردند. حسین باغگلی تصریح کرد: جشنواره نور همراه با رویداد‌های فرهنگی ازجمله پخش داستان‌هایی در حوزه نمایش و تئاتر با جلوه‌های ویژه و خلاقانه است.

۱۰ ماه کار پژوهشی و ۱۲ میلیارد تومان هزینه

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد هم با بیان اینکه برای اجرای جشنواره هنر‌های نوری حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است، توضیح داد: تقارن ماه رمضان و بهار موضوعی بود که ما را به فکر فراغت در این روز‌ها انداخت و باعث شد اولین جشنواره نور کشور در کوهسنگی اجرا شود. علی مسافری افزود: این جشنواره از ظرفیت‌های جدید شهر مشهد در نوروز امسال بود که از دل پژوهش و بررسی علمی ۱۰ ماهه بیرون آمده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->